HET HART

Levenslicht

Het Sporthuis Abcoude

Door middel van bijdragen van vele particulieren en enkele fondsen zoals de
Stichting M.T. Guggenheim Foundation is een begin gemaakt met de realisering van de Het Sporthuis Abcoude.

De gemeenschap van Abcoude is op 1 januari 2016 een belangrijk sociaal punt kwijtgeraakt: het overdekte zwembad Het Meerbad. Inwoners hebben zich jarenlang ingezet, allereerst om het te bouwen en te exploiteren, de laatste jaren om het zo lang mogelijk open te houden. Het zwembad moest wijken voor 42 appartementen aan het Abcouder meer.

Vanaf 2015 heeft de Stichting Zwembad Abcoude gewerkt aan het uit de ijskast halen van het oorspronkelijke plan voor vervanging van het zwembad en schoolgymzalen, namelijk nieuwbouw naast het NS station Abcoude. Dit is gelukt. Zij gaan dit nu zelf ontwikkelen, een initiatief voor, door en met de inwoners van Abcoude.

Voor de financiering heeft de stichting een lening aangetrokken bij BNG, een bijdrage van de gemeente voor de gymzalen ontvangen. De overige middelen komen van schenkingen uit de bevolking, in geld en in natura als ook uit de verkoop van de verouderde schoolgymzaal, de Kees Bonzaal.

Stichting M.T Guggenheim Foundation wil graag haar bijdrage hier aan leveren.
Giften/donaties voor het Sporthuis Abcoude zijn welkom.

Ondersteuning Voedselbank Abcoude

Treffpunkt Erasmus

Door middel van bijdragen van vele particulieren en enkele fondsen zoals de
Stichting M.T. Guggenheim Foundation is een begin gemaakt met de realisering van de documentaire Treffpunkt Erasmus.

Het is het verhaal dat begon met een opmerkelijke vondst in de archieven van de synagoge van Bussum. Daaruit bleek dat tijdens de Tweede Wereldoorlog twee Duitse Wehrmachtsoldaten de joodse familie van Perlstein in Blaricum aan valse papieren wisten te helpen.

Vervolgens gingen ze samen met hen aan het werk om vele tientallen mensen te redden - een avontuurlijk en ontroerend verhaal dat begon met een toevallige ontmoeting in de Amsterdamse boekwinkel 'Erasmus'.

Eén van die soldaten, Johannes Gerhardt, sneuvelde in 1944, de ander, Werner Klemke, groeide in Berlijn uit tot een internationaal toonaangevende kunstenaar. Al in al een prachtig onderwerp voor een documentaire.

Inmiddels heeft een Duitse omroep (de RBB uit Berlijn) zich geïnteresseerd getoond in co-productie en uitzending van de film. Met een Nederlandse omroep is er nog overleg gaande. Uitzending is gepland in voorjaar 2014.

Naast de documentaire, waarvan Annet Betsalel uit Bussum de research heeft gedaan en de regie voert, is zij ook bezig met het schrijven van een boek. De gevonden documenten (brieven, dagboeken, tekeningen, gedichten, kranten etc.) zullen een hoofdrol gaan spelen in het boek.
Op www.erasmus.nl is meer te zien over dit fascinerende verhaal.

2012

Het "Stolpersteine-Project” in Abcoude werd afgerond. Met diversen artikelen in de lokale pers werd aandacht aan het project besteed, waardoor vele donaties zijn ontvangen.
Burgemeester Divendal van de Gemeente Ronde Venen  en verschillende burgers uit Abcoude werden gevraagd om in het "Comité van Aanbeveling” aktief te zijn.
Tijdens een speciale theateravond ”Ik ben er nog” gespeeld door Debbie Petter legde de voorzitter van de stichting het plaatsen van de "Stolpersteine” aan de burgers van Abcoude uit.
Deze avond werd ook financieel ondersteund door het
Prins Bernhard Cultuurfonds.

De dag van het plaatsen van de "Stolpersteine” op 23-08-2012 werd door de stichting en vrijwilligers georganiseerd. De bevolking van Abcoude omarmde het project. Tijdens de legging waren honderden mensen aanwezig onder andere de Burgemeester, wethouders en politiek aktieve burgers.

Het "Stolpersteine-Project", Abcoude

"Stolpersteine” ontworpen door de Duitse kunstenaar Gunter Demnig, zijn vierkante herinneringsstenen met een messing naamplaat erop, die voor huizen geplaatst worden, waar mensen woonden, die tijdens de tweede wereldoorlog gedeporteerd en vermoord zijn. De fondsenwerving voor dit specifieke project werd via de locale pers georganiseerd. Giften voor dit project werden specifiek geoormerkt met als doel de betrokkenheid van de gevers te bevorderen. De eerste voorbereidingen voor het plaatsen van de "Stolpersteine” werden getroffen.     .