Ook in 2016 lag het accent op het doel cultureel / educatief.

1.Cultureel / educatief

Veffer-Huis, Bussum - In de Tweede Wereldoorlog zat het joodse gezin Veffer 3 jaar lang ondergedoken in een kleine kamer in een huis aan de Vaartweg in Bussum. Het gezin Makkinje nam met alle risico's het gezin Veffer, bestaande uit vader, moeder, 5 zonen en een dochter in huis. Zo overleefde het gezin de oorlogsjaren. Nu wil Stichting Veffer Huis dat huis behouden en er een educatief centrum van maken. Stichting Beeldend Vermogen wil met regisseuse Annet Betsalel een aantal korte films over de onderduikperiode van het gezin Veffer maken, o.a. voor het Veffer Huis. Daarnaast wil Annet Betsalel een langere documentaire film maken over de familie Veffer die na de oorlog uitgeweken is naar Canada, de VS en Israël.
Stichting M.T. Guggenheim Foundation ondersteunt dit project.

De documentaire Treffpunkt Erasmus schetst het heldhaftige gevecht tegen onrecht, de gedeelde liefde voor boeken en een levenslange vriendschap tijdens WOII en de Koude Oorlog.
De uitgave van een boek met educatieve doelstelling is nu in wording. Om dat te realiseren steunt de Stichting M.T. Guggenheim Foundation dit project.

Kulturele Stichting Abcoude-Baambrugge
Abcoude Concerten – de mooiste muziek dicht bij huis
Zeven concerten op zondagmiddag of zaterdagavond in de Dorpskerk te Abcoude worden o.a. mogelijk gemaakt door de Stichting M.T. Guggenheim Foundation.

Verder steunt de Stichting M.T. Guggenheim Foundation verschillende culturele en educatieve projecten zo als:

Ab-Art – non-profit theaterorganisatie voor Abcoude
Landgoed Vollenhoven – behoud van een bijzonder Landgoed met een lange geschiedenis
Bijzonder school onderwijs
Collectieve Israël Actie – Ondersteuning veelal voor jeugdprojecten
e.a.

2. Kerkelijk

Ondersteuning van kerkgenootschappen om ze aktief te houden en evenementen te organiseren.

3. Humanitair / medisch-wetenschapelijk

Joods Hospice Immanuel – Palliatief terminale zorg

Alyn Hospital, Jerusalem - hulporganisatie voor gehandicapte kinderen Magen David Adom – humanitaire en medische hulp voor alle gezindten in Israel

Wir helfen in Afrika e.V. - humanitaire en medische hulpprojecten in Kenia, zoals bouw van scholen, sanitaire voorzieningen, water-aansluitingen, medische apparatuur en andere.
De financiële ondersteuning gaat 100 % aan deze projecten zonder aftrek van administratie-, reis-, en andere kosten.

Voedselbank Abcoude- Baambrugge - In Nederland leven 1,2 miljoen mensen onder de armoedegrens. Ook in de ‘welvarende’ dorpen Abcoude en Baambrugge bestaat verborgen armoede. Voedselbank Abcoude-Baambrugge is een vrijwilligersinitiatief onder de vlag van welzijnsorganisatie Tympaan-De Baat, om inwoners van Abcoude en Baambrugge, die financieel krap zitten, te helpen. Dit wordt gedaan door wekelijks een voedselpakket aan te bieden ter aanvulling op de reguliere boodschappen.
Ondanks de donaties van plaatselijke supermarkten moet er voedsel gekocht worden.
Stichting M.T. Guggenheim Foundation ondersteunt de Voedselbank financieel en maakt het mogelijk om kinderen en volwassenen aan het culturele leven in Abcoude te laten deelnemen.

KNGF – Geleidehonden heeft als doel het fokken, verzorgen en opleiden van geleidehonden. Daarnaast begeleidt KNGF ook de gehandicapte baas bij het werken met de geleidehond met als doel: meer zelfstandigheid en bewegingsvrijheid voor gehandicapte.

HULPHOND Nederland – helpt mensen met een fysieke of geestelijke zorgvraag door de inzet van een hulphond. Een hulphond voorkomt isolement en biedt nieuw perspectief.

Daarnaast zijn er giften gedaan aan diverse andere goede doelen.

Het bestuur komt regelmatig bijeen om de voortgang van de stichting met in het bijzonder de projecten en de financien te bespreken.