Jaarverslag 2018

1.Cultureel / educatief

Het Cultureel leven in en rond Abcoude en de ondersteuning van joodse instellingen ligt het bestuur van Stichting M.T.Guggenheim Foundation bijzonder aan het hart.

Stichting AB-ART organiseert sinds 2006 theatervoorstellingen in het Theater Piet Mondriaan en geeft het culturele uitgangsleven in de Ronde Venen een extra kleur met cabaret, muziektheater, theaterconcerten en theater.
Van af het eerste uur ondersteunt Stichting M.T. Guggenheim Foundation deze non-profit organisatie, die uitsluitend werkt met vrijwilligers. I
nmiddels is het Theater Piet Mondriaan tot ver over de grenzen van Abcoude bekend.

Kulturele Stichting Abcoude-Baambrugge
'Abcoude Concerten - de mooiste muziek dicht bij huis.'
Zeven concerten op zondagmiddag of zaterdagavond in de Dorpskerk te Abcoude worden o.a. mogelijk gemaakt door de Stichting M.T. Guggenheim Foundation.

Jazzhuis Abcoude
Drie vrijwilligers stellen geheel belangloos sinds een aantal jaren een programma samen zodat Abcoudenaren 4 keer per jaar van professionele jazz muziek kunnen genieten.

Voor de voorstellingen van alle drie organisaties geeft de Stichting M.T.Guggenheim Foundation mensen, die afhankelijk zijn van de voedselbank, de mogelijkheid om ook van deze voorstellingen en concerten te genieten.

Collectieve Israël Actie – Ondersteuning veelal voor jeugdprojecten

Stichting Holocaust Gooise Meren – Tentoonstelling over de Holocaust in het gebied de Gooise Meren, die vooral van schoolklassen bezocht werd.

2. Kerkelijk

Stichting M.T.Guggenheim Foundation steunt activiteiten en evenementen van vooral kleinere kerkgenootschappen.

3. Humanitair / medisch-wetenschapelijk

Het Sporthuis Abcoude De gemeenschap van Abcoude is op 1 januari 2016 een belangrijk sociaal punt kwijtgeraakt: het overdekte zwembad Het Meerbad. Inwoners hebben zich jarenlang ingezet, allereerst om het te bouwen en te exploiteren, de laatste jaren om het zo lang mogelijk open te houden. Het zwembad moest wijken voor 42 appartementen aan het Abcouder meer.

Vanaf 2015 heeft de Stichting Zwembad Abcoude gewerkt aan een plan voor de realisering van het zwembad en schoolgymzalen naast het NS station Abcoude. Dit is gelukt.
Met ondersteuning van de gemeente De Ronde Venen, vele particulieren en enkele fondsen, zoals de Stichting M.T.Guggenheim Foundation gaat Stichting Zwembad Abcoude het Sporthuis Abcoude zelf ontwikkelen. Een mooi initiatief voor, door en met de inwoners van Abcoude.

Joods Hospice Immanuel – Palliative terminale zorg

Alyn Hospital, Jerusalem - hulporganisatie voor gehandicapte kinderen

Magen David Adom – humanitaire en medische hulp voor alle gezindten in Israel

Wir helfen in Afrika e.V. - humanitaire en medische hulpprojecten in Kenia, zoals bouw van scholen, sanitaire voorzieningen, water-aansluitingen, medische apparatuur en andere.
Een van de succesvolste initiatief van deze stichting is het Jigger-Project. De organisatie heeft honderden, vooral kinderen, daarmee weer een normaal leven kunnen geven.
De financiële ondersteuning gaat 100 % aan deze projecten zonder aftrek van administratie-, reis-, en andere kosten.

Voedselbank De Ronde Venen - In Nederland leven 1,2 miljoen mensen onder de armoedegrens. Ook in de ‘welvarende’ dorpen van De Ronde Venen bestaat verborgen armoede. Voedselbank De Ronde Venen is een vrijwilligersinitiatief, om inwoners van deze gemeente, die financieel krap zitten, te helpen met een wekelijks voedselpakket als aanvulling op de reguliere boodschappen.
Ondanks de donaties van plaatselijke supermarkten moet er extra voedsel gekocht worden. Stichting M.T. Guggenheim Foundation draagt met een financiële steun bij om de pakketten aan te vullen indien nodig.

Daarnaast zijn er giften gedaan aan diverse andere goede doelen.

Het bestuur komt regelmatig bijeen om de voortgang van de stichting met in het bijzonder de projecten en de financien te bespreken.