Jaarverslag 2022

1.Cultureel & educatief

Het Culturele leven had 2 moeilijke jaren achter de rug i.v.m. Corona.
De steun voor organisaties rondom Abcoude werd zeer gewaardeerd.

Stichting AB-ART organiseert sinds 2006 theatervoorstellingen in het Theater Piet Mondriaan en geeft het culturele uitgangsleven in de Ronde Venen een extra kleur met cabaret, muziektheater, theaterconcerten en theater.
Zoals ieder jaar ondersteunt Stichting M.T. Guggenheim Foundation deze non-profit organisatie, die uitsluitend werkt met vrijwilligers.

Kulturele Stichting Abcoude-Baambrugge
Abcoude Concerten – de mooiste klassieke muziek dicht bij huis.
Sinds enkele jaren ondersteunt Stichting M.T. Guggenheim Foundation ook deze non-profit organisatie, die uitsluitend werkt met vrijwilligers.

Jazzhuis Abcoude
Drie vrijwilligers stellen geheel belangloos sinds een aantal jaren een programma samen zodat Abcoudenaren 4 keer per jaar van professionele jazz muziek kunnen genieten.

Holocaustcomité – De wereld van Max
Een kinder- en jeugdboek voor 10-14 jarigen en hun ouders en grootouders verteld door de ogen van Max het spannende, waargebeurde verhaal van de familie Veffer in de oorlogsjaren. Via QR-codes in het boek kan men met korte filmpjes en animaties in die ontwikkelingen van de duitse bezetting en joden vervolging induiken.
Vele scholen gebruiken dit boek voor het onderwijs.

Collectieve Israël Actie – Ondersteuning veelal voor jeugdprojecten.

Stichting behoud het stoomschip – restauratie museum gedeelde

2. Kerkelijk

Stichting M.T.Guggenheim Foundation steunt activiteiten en evenementen van voornamelijk joodse kerkgenootschappen.

3. Humanitair / medisch-wetenschappelijk

Joods Humanitair Fonds – voor slachtoffers in Oekraïne. Samen met de Oekraïense organisatie LifeChanger worden veiligheidsplekken gecreëerd met generatoren, medicijnkits, mobiele oplaadpunten, speelkamers voor kinderen, warme maaltijden en meer.

Voedselbank Abcoude- Baambrugge -  Ondanks de donaties van plaatselijke supermarkten moet er extra voedsel gekocht worden. Stichting M.T. Guggenheim Foundation draagt met een jaarlijkse financiële steun bij om de pakketten aan te vullen indien nodig.

Stichting Hulpfonds Abcoude-Baambrugge – staat vanuit maatschappelijke betrokkenheid mensen uit Abcoude en Baambrugge met leningen of schenkingen bij om uit hun financiële nood te komen. Met regelmatige giften draagt Stichting M.T Guggenheim Foundation bij deze hulp ook in toekomst te kunnen bieden.

Stichting Luctor et Emergo De Ronde Venen werd in 2021 opgericht om mensen ook buiten Abcoude en Baambrugge financiële steun te kunnen geven, die tussen wal en schip raken te vallen.
Deze stichting is afhankelijk van donaties om deze dienst te kunnen verlenen.

Daarnaast zijn er giften gedaan aan diverse andere goede doelen.

Het bestuur komt regelmatig bijeen om de voortgang van de stichting met in het bijzonder projecten en financiën te bespreken.