Jaarverslag 2019

1.Cultureel / educatief
Het Cultureel leven in en rond Abcoude en de ondersteuning van joodse instellingen ligt het bestuur van de Stichting M.T.Guggenheim Foundation bijzonder aan het hart.

- Stichting AB-ART organiseert sinds 2006 theatervoorstellingen in het Theater Piet Mondriaan en geeft het culturele uitgangsleven in de Ronde Venen een extra kleur met cabaret, muziektheater, theaterconcerten en theater.
Van af het eerste uur ondersteunt Stichting M.T. Guggenheim Foundation deze non-profit organisatie, die uitsluitend werkt met vrijwilligers. Inmiddels is het Theater Piet Mondriaan tot ver over de grenzen van Abcoude bekend.

- Kulturele Stichting Abcoude-Baambrugge
Abcoude Concerten – de mooiste muziek dicht bij huis
Zeven concerten op zondagmiddag of zaterdagavond in de Dorpskerk te Abcoude worden o.a. mogelijk gemaakt door de Stichting M.T. Guggenheim Foundation.

- Jazzhuis Abcoude
Drie vrijwilligers stellen geheel belangloos sinds een aantal jaren een programma samen zodat Abcoudenaren 4 keer per jaar van professionele jazz muziek kunnen genieten.

- Jeugdtheaterschool Abcoude – Hoe zou Anne Frank als puber geweest zijn? Dat was een van de belangrijke projecten van de Jeugdtheaterschool Abcoude onder leiding van Marjolein Macrander.

- Collectieve Israël Actie – Ondersteuning veelal voor jeugdprojecten

2. Kerkelijk

Stichting M.T.Guggenheim Foundation steunt activiteiten en evenementen van verschillende kerkgenootschappen.

3. Humanitair / medisch-wetenschapelijk

- Het Sporthuis Abcoude – De gemeenschap van Abcoude is op 1 januari 2016 een belangrijk sociaal punt kwijtgeraakt: het overdekte zwembad Het Meerbad. Inwoners hebben zich jarenlang ingezet, allereerst om het te bouwen en te exploiteren, de laatste jaren om het zo lang mogelijk open te houden. Het zwembad moest wijken voor 42 appartementen aan het Abcouder meer.Vanaf 2015 heeft de Stichting Zwembad Abcoude gewerkt aan een plan voor de realisering van het zwembad en schoolgymzalen naast het NS station Abcoude.
Met ondersteuning van de gemeente De Ronde Venen, vele particulieren en enkele fondsen, zoals de Stichting M.T.Guggenheim Foundation gaat Stichting Zwembad Abcoude het Sporthuis Abcoude zelf ontwikkelen. Een mooi initiatief voor, door en met de inwoners van Abcoude. Voor het sporthuis geoormerkte donaties hebben het mogelijk gemaakt dit project met een groot bedrag te steunen.

- Alyn Hospital, Jerusalem – ook in 2019 fietsten weer 2 Abcoudenaren met een internationale groep in Israël om geld te verzamelen voor de hulporganisatie voor gehandicapte kinderen.

- Cycle for Plan Guatemala – geef meisjes in Guatemala een betere kans.
Ieder jaar bevallen twee miljoen meisjes in ontwikkelingslanden van hun eerste kind als ze nog geen 15 jaar oud zijn. Stoppen met school en trouwen is vaak de enige optie: weg is hun jeugd én toekomst! Twee Abcoudenaren fietsten in 2019 rond 400 km om geld voor deze kansarme meisjes op te halen.

- Wir helfen in Afrika e.V. - humanitaire en medische hulpprojecten in Kenia, zoals bouw van scholen, sanitaire voorzieningen, water-aansluitingen, medische apparatuur en andere.
Een van de succesvolste initiatief van deze stichting is het Jigger-Project. De organisatie heeft honderden, vooral kinderen, daarmee weer een normaal leven kunnen geven. De financiële ondersteuning gaat 100 % aan deze projecten zonder aftrek van administratie-, reis-, en andere kosten. Besturders en leden nemen alle kosten voor eigen rekening.

- Voedselbank Abcoude- Baambrugge - In Nederland leven 1,2 miljoen mensen onder de armoedegrens. Ook in de ‘welvarende’ dorpen Abcoude en Baambrugge bestaat verborgen armoede. Voedselbank De Ronde Venen is een vrijwilligersinitiatief, om inwoners van de gemeente De Ronde Venen, die financieel krap zitten, te helpen met een wekelijks voedselpakket als aanvulling op de reguliere boodschappen.
Ondanks de donaties van plaatselijke supermarkten moet er extra voedsel gekocht worden. Stichting M.T. Guggenheim Foundation draagt met een financiële steun bij om de pakketten aan te vullen indien nodig.  Daarnaast zijn er giften gedaan aan diverse andere goede doelen.

- Joods Hospice Immanuel – Palliative terminale zorg

- Magen David Adom - Humanitaire en medische hulp voor alle gezindten in Israël

- Stichting Maccabi Nederland – deelname aan Maccabi Games in Israël van Nederlandse joodse jongeren bevorderen.

Het bestuur komt regelmatig bijeen om de voortgang van de stichting met in het bijzonder de projecten en de financiën te bespreken.